Ayat-Ayat Cinta – Habiburrahman El Shirazy

Inilah novel pertama yang saya beli sendiri. Dibeli pada March 28, 2009 (Sabtu) di Pustaka Mukmin, Jalan TAR.


Disebabkan novel ni la saya mula minat baca novel melayu…sblm2 ni x berapa minat sbb tau jalan citer mesti lebih kurang sama… lelaki kacak, anak orang kaya, kereta besar, perempuan cantik, cinta 3 segi stereotype! Ok, xmo komen lebih2 psl ni..hehehe


Novel Ayat-Ayat Cinta ni mmg best. X rugi beli dan baca. Lebih seronok baca novel ni berbanding tgk movie Ayat-Ayat Cinta. [leh tgk kat Youtube] Feel lebih sket bila baca..hahaha..susunan ayat-ayat dalam novel ni mampu buat saya membayangkan keadaan yang digambarkan dengan indah.


Ok, ni antara kandungan yang menarik dalam novel Ayat-Ayat Cinta ni..


 


Bidadariku
Nama mu tak terukir dalam catatan harianku
Asal usulmu tak hadir dalam diskusi kehidupankan
Wajah wujudmu tak terlukis dalam sketsa mimpi-mimpiku
Indah suaramu tak terakam dalam pita batinku
Namun kau hidup mengaliri pori-pori cinta dan semangatku
Sebab
Kau adalah hadiah agung dari Tuhan untukku
Bidadariku
 


Fahri menulis catatan ini menunggu hadiah agung dr Allah, yang diyakini pasti akan datang… iaitu wanita solehah yang bakal menjadi bidadarinya, yg akan dicintai sepenuh hatinya, yg diharap menjadi teman seperjuangan menyulam masa depan dan meniti jalan Ilahi.


Ya Allah, kekalkan cinta kami di dunia dan akhirat. Ya Allah masukkan kami ke dalam syurga FirdausMu agar kami dapat terus bercinta selama-lamanya.


Aisha berdoa setelah azan berkumandang. Ketika ini mereka berbuka puasa di penjara. Fahri dipenjarakan di atas tuduhan merogol, dan Aisha tidak jemu memberi sokongan pada Fahri dan tidak sedikit pun dia goyah.


 p.s.: Teladan orang-orang yang bercinta adalah Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Cinta sejati adalah cintanya sepasang pengantin yang telah diredhai Tuhan dan didoakan seratus ribu malaikat penghuni langit.Tak ada perpaduan kasih lebih indah dari pernikahan.


 

Comments